Over de Vuurtoren
De vuurtoren van Noordwijk aan Zee is een van de drie vierkante stenen vuurtorens uit de twintigste eeuw. Net als de vuurtorens van Harlingen (1921) en Ouddorp (1947-1948) is hij opgebouwd uit gewapend beton, bekleed met metselwerk. Alle drie de torens kregen problemen met regenwaterdoorslag, waarna een pleisterlaag of gritlaag is aangebracht. In Noordwijk aan Zee kregen S. van Weygaarden en J. Crama, stukadoors te Leiden, op 31 oktober 1931 opdracht voor het aanbrengen van een pleisterlaag. In het voorjaar van 1932 is deze wit geschilderd.
Veel Nederlandse vuurtorens zijn op een gegeven moment verbouwd om ruimte te creëren voor een kustwachtpost. De wijze waarop dat in Noordwijk aan Zee is gebeurd is uniek. De sierlijke aluminium uitbouw werd geleverd door fa. Radefa uit Apeldoorn en het bouwkundig werk werd uitgevoerd door een aannemer uit Scheveningen.
Het eerste licht aan het strand van Noordwijk stamt al uit 1444, maar pas in de 19de eeuw werd de eerste houten vuurtoren gebouwd. De huidige, witte, karakteristieke vuurtoren op de Koningin Wilhelmina Boulevard stamt uit 1921.
Deze toren heeft 6 verdiepingen, telt 108 treden, heeft een lichthoogte van ruim 33 meter en is gemaakt van baksteen en gewapend beton.
Op 31 decemer 1921 kreeg het Leidse aannemersbedrijf W. Splinter en Zonen de opdracht om bij Noordwijk een nieuwe vuurtoren te bouwen.
Het ontwerp is van architect Otto Jelsma: een uit gewapend beton opgetrokken vierkante toren, afgewerkt met donkergetinte Friese gevelstenen. De toren verrees op dezelfde plek als de oude vuurbaak. Het lichthuis is vervaardigd en gemonteerd door de firma Penn & Bauduin uit Dordrecht. Deze ijzergieterij kreeg hiervoor op 5 juli 1922 opdracht , tezamen met het vervaardigen en plaatsen van lichthuizen voor de kustlichttoren te Egmond aan Zee, de lichtopstanden te Ossehoek en Val van Zierikzee en het verklikkerlicht van West-Schouwen.
Het vervaardigen en monteren van 11 stuks ijzeren trappen voor de kustlichttorens van Noordwijk en Egmond werd op 5 augustus 1922 gegund aan Gebr. Vincent te Schiedam.
De toren werd voorzien van een glazen lichthuis waarin naast een scheepvaartoptiek ook een luchtvaartoptiek werd geplaatst. Het luchtvaartlicht markeerde de vliegroute van Londen naar Schiphol. Beide lichten werden op 1 augustus 1923 voor het eerst ontstoken.
In 1953 werd Noordwijk aan Zee een kustwachtstation. Daarom kreeg de toren in dat jaar op een hoogte van 15 meter een aluminium uitbouw, voorzien van ramen, om als uitkijkpost dienst te kunnen doen. Tot 1953 werd de vuurtoren bemand door slechts één lichtwachter.
De kustwachtpost vergde inzet van drie man, die wisselend dienst deden. De laatste hoofdlichtwachter, Dirk van Dee, die in 1954 in dienst kwam, vertrok in 1986. Sindsdien is de vuurtoren onbemand.
In 2018 onderging de toren een restauratie waarbij hij opnieuw wit werd geschilderd en 9 ruiten van lichthuis en de koepel werden vervangen.De Stichting Kurt Carlsen heeft de Vuurtoren in beheer voor publieksopenstelling. Zie https://www.vuurtorennoordwijk.nl